Kunstmatige Intelligentie

Kunstmatige intelligentie in games


Kunstmatige intelligentie komt steeds vaker in ons dagelijks leven zonder dat we het door hebben. Zo word er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van AI in smart cars, in een geautomatiseerde thermostaat, Siri op je Apple telefoon, etc..

Maar kunstmatige intelligentie zit ook in games. Kunstmatige intelligentie in games is waar ik het in dit deelonderwerp over wil hebben. Kunstmatige intelligentie in games is heel anders dan in bijvoorbeeld smart cars. Kunstmatige intelligentie in games is in de laatste decennia nog niet veel verandert. Meestal komt dezelfde basis van kunstmatige intelligentie terug. Zo heb je ‘’pathfinding’’, waar de AI op een simpele manier van punt A naar punt B kan gaan. Daarnaast heb je ook nog ‘’finite state machine’’, waarmee AI in verschillende staat kan verkeren.

Dit is dus heel anders dan zelflerende AI, die zichzelf constant verbeterd. De reden dat game developers dat soort AI niet gebruiken is omdat AI voorspelbaar moet zijn. Als ze zelflerende AI gebruiken, kan het de game misschien onspeelbaar maken. Wat de AI in games nou zo intelligent maakt, is dat verschillende elementen kunnen overlappen.

In de toekomst zal de kunstmatige intelligentie van een smart car wel in games voorkomen, met behulp van ‘’procedural generation’’. Met procedural generation kan AI zelf levels voor je maken wat gebruikt maakt van je voorkeuren. Hoewel dit voorlopig nog niet zoveel gebruikt zal worden, zal het waarschijnlijk in de toekomst onmisbaar worden.

gaming